10.01.2023
3dk okuma

Yapı Kullanma İzin Belgesi (İskân) Nedir ve Nasıl Alınır?

Yapı Kullanma İzin Belgesi (İskân) Nedir ve Nasıl Alınır?
Bir bina inşa ettiğinizde o binayı resmi olarak kullanabilmeniz için halk dilinde iskân olarak bilinen yapı kullanma izin belgesine ihtiyacınız var. Diğer bir adıyla oturma izni de diyebiliriz.
Yapı Kullanma İzin Belgesi, ruhsatın alındığı bağlı belediyeden ya da İl Özel İdaresi’nden alınabilir. İskânı alabilmeniz için yapı ruhsatı alırken verilen projeye uygun hareket etmeniz gerektiğini vurgulamakta fayda var. Ruhsat ve vermiş olduğunuz eklerde belirtilenlere uygunluk sağlanıyorsa iskân alabilirsiniz. Bulunduğunuz şehirdeki belediyenin İmar Müdürlüğü’nde yer alan Yapı Kullanma İzin Birimi’ne hukuka ve ruhsata uygun hareket ettiğinizi gösteren gerekli evraklarla giderek iskân belgenizi alabilirsiniz.

İskân Sorgulama Nasıl Yapılır?

Almayı düşündüğünüz mülk için satın alacağınız kişiye sorabilir ya da belediyeden öğrenebilirsiniz. Online sorgulama için de E-devlet hizmetinden yararlanabilirsiniz. E-devlet’e giriş yaptıktan sonra Yapı Kullanma İzin Belgesi sayfasından sorgulamanızı yapmanız yeterlidir. Online sorgulama için tapu sahibinin giriş bilgilerini girmeniz gektiğini unutmayın.

Yapı Kullanma İzin Belgesi Nedir?

Yapı kullanım izin belgesi sadece ruhsatlı yapılara verilen resmi bir belgedir. Sadece yetkili kişiler tarafından alınabilir. Ruhsat alınmadan inşaatına başlanan binalara ya da ilgili olmayan kişilere verilmez. Taşınmaz mülk için geçerli bu belgeyi öncelikle inşaat sahibi, müteahhit ya da noterden alınan belge ile yetki verilen kişiler alabilir. Kendi üzerinize olmayan bir yapı için online sorgulama yapamaz ve iskân alamazsınız.
İskân ve prosedür sorunu olmayan satılık konutlar ve bugünden sahibi olmaya başlamak için gönül rahatlığıyla RUUF’u tercih edebilirsiniz. Unutmayın RUUF kat mülkiyeti olan tüm evlerde size yardımı olacaktır!

Yapı Kullanma İzin Belgesi Nasıl Alınır?

Yapı kullanma izin belgesi alabilmek için yeterli şartları sağlıyorsanız gerekli birimlere ulaşarak dilekçe doldurarak süreci başlatabilirsiniz.
  • Dilekçenin ardından İmar Müdürlüğü’nden yetkili kişiler inşaat alanının gerçekten şartları karşıladığına dair yerinde tespit etmek için ziyarette bulunurlar. Eğer yapınız talimatlara uygun ise belgenizi alabilirsiniz. Değilse de gerekli düzenlemeler yapıldıktan sonra tekrar başvurabilirsiniz.
  • Yapılan başvuru üzerine idarece yapılan tespitte yapıda fen ve sağlık kuralları yönünden eksiklikler tespit edilir ve bu eksikliklerin giderilmesi için yapı sahibine tebligatta bulunulur ise izni verilmiş olmayacağı için yapı kullanılamayacaktır.
  • Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğine göre yapının mevzuata uygun bulunması halinde, 1 ay içinde yapı kullanma izin belgesi düzenlenir. Bir sorun olması halinde, eksikliklerinin tamamlanarak yapının mevzuata uygun hale getirilmesi istenir.
  • Aykırılıklar giderilmediği sürece yapı kullanma izni düzenlenmemektedir.
  • Eksikliklerin tamamlanmasından sonra, aynı süreç izlenerek yapı kullanma izin belgesi düzenlenerek yapı kullanma izni verilir. Yapı kullanma izin belgesinin birer örneği, mal sahibi ve/veya sahiplerine, yapının müteahhidine, projeden sorumlu kişilere verilir.
  • Yapı kullanma belgesi için koşulları sağlıyorsanız sizden noter onaylı bir taahhütname talep edilir.
  • İnceleme sonrası alınan taahhütname Yapı Kullanma İzni Amirliği’ne teslim edildikten sonra diğer aşamalara geçilir.
  • Taahhütnameden sonra harç, katılım payı ve emlak vergisi ödenmeli ve makbuzla belgelenmelidir. Tüm bu işlemleri tamamlandığınızda oturum iznine sahip olursunuz.

İskân Ruhsatı İçin Gerekli Belgeler

Yapının bulunduğu bölgedeki belediyelere doğrudan başvuru yapılarak yapı kullanım izni alınabilir.
İskân belgesi için gerekli belgeler şu şekildedir;
  • Yapı Kullanım İzni istemiyle yazılan dilekçe
  • Tapu kaydı bilgileri
  • Vergi Dairesi’nden "Borcu Yoktur" yazısı
  • Dış Kanal Belgesi (İZSU)
  • Proje Müellifleri Raporu
  • Yapı Denetim Kuruluşu’ndan alınan belge
  • Telekom Vizesi
  • SGK’dan alınan "Borcu Yoktur" Belgesi.
  • Yapının Cephe fotoğrafları (13 x 18 cm ölçülerinde)
  • Çevre Temizlik ve Emlak Biriminden alınan "Vergi Borcu Yoktur" yazısı
Bu belgeler temin edilerek yapı kullanım izni başvurusu yapılabilir.
İnşaatta asansör bulunuyorsa ek olarak istenen belgeler:
  • Mühendislerin SMM Belgeleri,
  • Muayene fişi,
  • Uygulama projeleri,
  • Asansör firmasından; TSE Belgeleri,
  • Garanti Belgesi,
  • 4 Adet Muayene Raporu,
  • Sığınak Raporu,
  • Yangın Tesisat Raporu.
Evrakların peşinden koşmamak ve prosedürlerde boğulmamak için RUUF’un ayrıcalıklı dünyasına hemen başvurun! Siz de evinizde yaşarken 15 yıla varan vadelerle evinizin sahibi olmaya başlayın.
Paylaş
Bugün taşının, parça parça sahip olun!
Hemen şimdi kayıt olarak hayalinizdeki eve sahip olmak için ilk adımı atabilir,
bekleme listesinde yerinizi alabilirsiniz.